Siirry sisältöön

Hankkeen kuulumisia 2018

Viikko 22

Kevään viimeinen lukupiiri kokoontuu. Vastaantulon nettisivu hiljenee koulujen loma-ajaksi, rentouttavaa lomaa kaikille!

Viikko 21

Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta isännöi JustEd2018-konferenssia 22. - 23.5. Myös Vastaantulo on mukana konferenssissa, hankkeen johtaja Maria Ahlholm pitää esitelmän otsikolla Newcomers at school: metaphorical substance in curricula discourse. Myös hankkeen lukupiirin artikkeleista tuttu ruotsalaisprofessori Nihad Bunar osallistuu konferenssiin esitelmällään Differentiation and diversity in schools and classrooms. Lisää tietoa JustEdista löytyy osoitteesta http://www.justed.org/conference/.

Viikko 20

Kevään viimeisessä datasessiossa tutkailtiin venäjän kielen käyttöä koodikielenä valmistavan opetuksen oppitunnilla. Tällä viikolla viritellään myös viimeisiä havainnointeja ja aineistonkeruuta yläkoulun valmistavaan luokkaan. Tutkimuslupien lähettelyä ja niiden perään kyselyä siis luvassa!

Viikko 19

Vastaantulon kesätyöntekijä Anni Ratilainen aloittaa työnsä tällä viikolla! Anni on ollut hankkeessa mukana koko kevään, sillä hän työstää parhaillaan graduaan Vastaantulon aineistosta.

Viikko 18

Torstaina 3.5. Vastaantulo järjestää työpajan valmistavan opetuksen malleista OPH:n maahanmuuttajaopetuksen kehittämispäivässä Tampereella yhdessä luokanopettaja, tohtorikoulutettava Elina Linnun kanssa. Työpajassa esitellään erilaisia valmistavan opetuksen onnistumisia ja haasteita valo-opettajien näkökulmasta ja pohditaan, millaisin opetuksen järjestelyin ja pedagogisin ratkaisuin valmistavan opetus toimii parhaalla mahdollisella tavalla.

Viikko 17

Hankkeen fokus siirtyy syksyllä yläkoulun valmistavaan opetukseen. Tätä silmällä pitäen Vastaantulon hankesuunnittelija kävi havainnoimassa yläasteen valmistavaa opetusta ja virittelemässä yhteistyökuvioita tutkimusaineiston keräämiseksi. Keskiviikkona ja torstaina hanke osallistuu Malmön kunnan ja Flerspråkighet i Norden -verkoston järjestämään konferenssiin Nyanländas villkor och lärandemöjligheter i Norden. Myös lukupiiri kokoontuu!

Viikko 16

Tällä viikolla päivitetään tietoja tietoturvasta hankkeen aineiston säilyttämiseen ja käsittelyyn liittyen. Projektisuunnittelija alkaa myös valmistautua kevään viimeisiin luokkahuonehavainnointeihin sekä ensi viikon Malmön-konferenssiin, josta kuulette lisää tuonnempana.

Viikko 15

Tällä viikolla riittää sutinaa! Maanantaina kokoonnuimme datasessiossa Long Second -hankkeen aineistojen äärelle ja tarkastelimme muun muassa monikielistä vuorovaikutusta valmistavassa ryhmässä. Torstaina 12.4. vieraaksemme saapuu valmistavan opeja pääkaupunkiseudulta sekä FT Taina Tammelin-Laine Jyväskylän yliopistosta. Pohdimme yhdessä tapoja tukea myöhäistä lukemaan- ja kirjoittamaanoppijaa.

Viikko 14

Pääsiäisen jälkeen pääsemme suunnittelemaan ensi viikon pyöreän pöydän tapaamistamme myöhäiseen lukemaan oppimiseen liittyen. Suunnittelemme myös muita huhti-toukokuun tapahtumia, joissa hanke tulee esittäytymään, ja sovimme vierailuja yläasteen valmistaviin ryhmiin pääkaupunkiseudulla.

Viikko 13

Tällä viikolla luetaan seuraavan lukupiirin artikkelia Transspråkande för utveckling av flerspråkighet (Gudrun Svensson ja Intisar Khalid). Tervetuloa mukaan tiistaina 27.3.!

Viikko 11

Vastaantulon kolmannessa datasessiossa palataan aamurutiinien pariin. Kandidaatintyötään hankkeeseemme tekevä Emma Sten on litteroinut pätkiä aineistosta, joten pääsemme zoomaamaan valmistavan opetuksen aamurutiineihin todella tarkasti!

Viikko 10

Yksi Vastaantulon teemoista on myöhäinen lukemaanoppiminen. Miten tukea vaikkapa viidesluokkalaista oppilasta, jonka luku- ja kirjoitustaito meidän kirjoitussysteemillämme on vielä alkutekijöissään, mutta yleisopetuksen vaatimukset kolkuttelevat jo ovella? Tällä viikolla suunnittelemme kokoontumista tämän teeman ympärille vielä tälle keväälle. Luvassa on ainakin asiantuntijapuheenvuoro ja keskustelua aiheesta. Jos aihe on lähellä sydäntäsi ja haluaisit mukaan tapaamiseen, ota yhteyttä osoitteeseen vastaantulo@helsinki.fi.

Viikko 9

Tällä viikolla lukupiiri pohtii monikielistä oppilaanohjausta ruotsalaisessa peruskoulukontekstissa Anne Reath Warrenin väitöskirja-artikkelin pohjalta. Monikieliset käytänteet ruotsalaisissa yläkouluissa ovat monin paikoin sovellettavissa myös Suomeen. Artikkeli Multilingual study guidance in the Swedish compulsory school and the development of multilingual literacies löytyy netistäkin, lukupiiri suosittelee!

Viikko 8

Tällä viikolla toivutaan inspiroivasta työpajasta, ja muokataan siellä syntyneitä opetusmateriaaleja eteenpäin. Hankkeen toinen datasessio kokoontuu tiistaina 20.2.

Viikko 7

Työpaja lähestyy! Tällä viikolla ohjelmassa siis viime hetken viilauksia ohjelmaan, opasteiden printtailua, kahvitustilausten täsmentämistä, aineistoklippien valitsemista työpajalaisille analysoitavaksi ja sen sellaista. Mahtavaa saada taas tupa täyteen innokkaita opeja! Ensi viikolla kuulette blogissa, mitä työpajassa saatiin aikaan.

Viikko 6

Ensi viikon torstaina 15.2. kokoonnutaan hankkeen toiseen työpajapäivään. Tällä viikolla lähetetään infoviestit kaikille työpajaan osallistuville ja järjestellään työpajan käytännön asioita. Viime syksyn työpajan tärkein anti opettajille tuntui palautteiden perusteella olevan yhteinen suunnittelu- ja ideointiaika kollegoiden kanssa. Samoilla linjoilla jatketaan tälläkin kertaa: aikaa on varattu runsaasti paitsi ajatusten herättelyyn, myös verkostoitumiseen ja ennen kaikkea opetusmateriaalin yhteissuunnitteluun.

Viikko 5

Hankkeen ensimmäinen datasessio kokoontui maanantaina 29.1. Sessiossa tarkasteltiin kahta oppituntiesimerkkiä, jossa muoto ja merkitys kohtaavat valmistavan opetuksen oppitunnilla. Datasessiossa pohdittiin muun muassa sitä, miten vuorovaikutus rakentuu pelin ympärille, ja millaisia rakenneasioita oppilaat implisiittisesti oppivat suomen kielestä opetellessaan esimerkiksi eläinten nimiä pelin avulla. Kevään ensimmäinen lukupiiri kokoontuu tiistaina, lisäksi työpajaa suunnitellaan jo innokkaasti.

Viikko 4

Tällä viikolla luetaan lukupiiriartikkelia (Lily Wong Fillmoren Individual differences in Second Languge Acquisition vuodelta 1979) ja sovitaan havainnointeja alkuvuodelle. Kaikenlaista mielenkiintoista on ilmaantunut hankkeen kalenteriin kevääksi, pysykää kuulolla!

Viikko 3

Tällä viikolla lähtee kutsu hankkeen toiseen työpajapäivään 15.2. Työpaja on tarkoitettu pääkaupunkiseudulla peruskouluun valmistavassa opetuksessa työskenteleville opettajille ja sinne voi ilmoittautua e-lomakkeella osoitteessa https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/85991/lomake.html

Viikko 2

Aurinkoista vuoden alkua! Hanke käynnistelee uutta vuotta kutsumalla ydinporukkaa kasaan ja suunnittelemalla kevään ohjelmaa yhdessä. Luvassa ainakin datasessioita, aineiston keruuta yläasteen valmistavissa ryhmissä sekä kevään työpajapäivä 15.2.2018. Pankaahan kalentereihin!