Siirry sisältöön

Hankkeen kuulumisia 2019

Viikko 13

Lukupiirissä luetaan tiistaina 26.3. Inmaculada M. García-Sánchezin artikkeli Becoming Translators of Culture: Moroccan Immigrant Children's Experiences as Language Brokers. Materiaalipankin opetuslauluja nauhoitetaan jo studiossa, pysykäähän siis kuulolla!

Viikko 12

Kieliverkoston Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkojulkaisun seuraavassa numerossa tulee olemaan kaikkiaan kolme artikkelia Vastaantuloon liittyen. Tällä viikolla artikkelien ensimmäiset versiot lähtevät kommenttikierrokselle.  Opettajat ja tutkijat kokoontuvat keskiviikkona 20.3. pyöreän pöydän äärelle miettimään digitaitoja myöhään lukemaan ja kirjoittamaan oppivien opetuksessa. Tilaisuuden asiantuntijapuheenvuoron pitää Taina Tammelin-Laine Jyväskylän yliopistosta.

Viikko 11

Tällä viikolla polkaistaan käyntiin valmistavan opetuksen arviointikäytäntöihin keskittyvä projekti yhdessä S2-sivuainetta suorittavien opettajaopiskelijoiden kanssa. Tavoitteena on selvittää muutaman valmistavan ryhmän käytäntöjä alkukartoitusten ja nivelvaiheen arvioinnin suhteen. Perjantaina hankkeen alustavia tuloksia esitellään OPH:n järjestämässä maahanmuuttajaopetuksen koordinaattoreiden tilaisuudessa.

Viikko 10

Vastaantulon videoita kuvataan ja materiaalipankkia rakennetaan yhdessä graafikon kanssa.

Viikko 9

Lukupiiri kokoontuu tiistaina 26.2. keskustelemaan artikkelista Age and multilingualism, jonka ovat kirjoittaneet Carmen Muñoz ja David Singleton. Artikkeli on julkaistu vuonna 2018 Larissa Aroninin ja David Singletonin toimittamassa kirjassa Twelve lectures on multilingualism.

Viikko 8

Tällä viikolla kirjoitetaan käsikirjoituksia hankkeen videoihin. Niissä käsitellään valmistavaan opetukseen liittyviä aiheita, kuten kielitietoisuutta ja koulun monikielisiä käytänteitä.

Viikko 7

Helmikuun datasessiossa analysoidaan erään matematiikantunnin dynamiikkaa ja pohditaan eri kielten käyttöä luokassa. 14.2. pidetään hankkeen viimeinen työpaja Numeroita! - Matematiikan oppiminen kielen näkökulmasta.

Viikko 6

Tällä viikolla Vastaantulo osallistuu Ainedidaktiikan symposiumiin Helsingissä kahdella eri esitelmällä. Toisessa hahmotellaan, millainen koulutus ja pätevyysvaatimus peruskouluun valmistavaan opetukseen tarvittaisiin, toisessa esitellään matematiikan sanallisten tehtävien haasteita vastasaapuneen oppilaan näkökulmasta.

Viikko 5

Vastaantulo-tiimi kokoontuu suunnittelemaan työpajaa ja kevään maamerkkejä. Lukupiirissä tutustutaan viime vuosina julkaistuun, monikielisyyteen ja toisen kielen oppimiseen liittyvään kirjallisuuteen. Keskiviikkona hanke esittäytyy Helsingin valmistavan opetuksen kehittämispäivässä.

Viikko 4

Tällä viikolla keskitymme loppuvuodesta kerätyn aineiston haarukointiin ja uutuuskirjallisuuteen. Hahmottelemme myös hankkeen materiaalipakettia yhdessä graafikon ja muutaman opettajan kanssa.

Viikko 3

Vastaantulon viimeisten 9 kuukauden suunnittelu käy kuumana! Lukupiirien ja datasessioiden lisäksi luvassa on tietysti työpaja 14.2. sekä pyöreän pöydän palaveri  maaliskuussa. Elokuulle kaavailemme hankkeen päätöstilaisuutta, josta kerromme lisää kevään aikana, kun suunnitelmat täsmentyvät. Lisäksi vastaantulolaiset kertovat hankkeen tuloksista muutamassakin konferenssissa, seuraavaksi Ainedidaktiikan päivillä 8.2.

Viikko 2

Vastaantulo käynnistelee uutta (ja samalla viimeistä) toimintavuottaan. Kevään päivät ovat jo kalenterissa, tarkempaa tietoa löytyy täältä. Kevään fokuksessa on etenkin lukioon valmistava koulutus, joten tänä keväänä pureudutaan syvemmälle käsitteen oppimisen sekä kielitietoisen aineenopetuksen (ja ainetietoisen kielenopetuksen) maailmaan. Jatkamme edelleen myös yläasteen valmistavan opetuksen parissa. Kevään ohjelma täydentyy myöhemmin, luvassa ainakin yksi pyöreän pöydän palaveri, jossa käsitellään kielenoppimisen alkuvaihetta seuraavien vaiheiden kysymyksiä.