Siirry sisältöön

Hankkeen kuulumisia 2019

Viikko 21

Kouluissa valmistaudutaan jo lähestyvään kesälomaan, mutta Vastaantulossa viimeistellään vielä kevään aikana vireillä olleita asioita. Videot ovat loppusilausta vaille valmiita, ja materiaalipankin kanssakin maalisuora lähestyy. Lukupiiri ei kokoonnu enää toukokuussa.

Viikko 20

Hankkeen materiaalipankin viilaukset jatkuvat. Tällä viikolla suunnitellaan luokan seinälle tulostettavaksi tarkoitettuja postereita, jotka toivottavasti säästävät opettajilta askartelun vaivan. Idea postereihin on syntynyt Vastaantulon väen kierrettyä valmistavan opetuksen ryhmiä pääkaupunkiseudulla ja huomattua, että samat kielioppisäännöt ja vuosiympyrät löytyvät useimpien luokkien seiniltä. Ensi syksynä valmistavan opettajat (ja ehkä myös S2-opettajat) voivat halutessaan tulostaa A3-kokoiset posterit luokkkansa seinälle askartelun sijaan. Vastaantulon materiaalipankki julkaistaan elokuussa 2019.

Viikko 19

Tämän viikon lopussa hankkeen tohtorikoulutettavat Tatsiana Shestunova ja Salla-Maaria Suuriniemi matkustavat Kreikan Korfulle Multilingual Language Theories and Practices -konferenssiin. Samaan aikaan Helsingissä Vastaantulon videot valmistuvat kovaa vauhtia! Videoissa syvennytään hankkeen kannalta keskeisiin termeihin ja teemoihin. Videot sopivat niin opettajille, koulutuksen järjestäjille, opettajaopiskelijoille kuin vanhemmillekin. Videot tulevat tänne verkkosivustolle tuota pikaa.

Viikko 18

Tälläkin viikolla Vastaantulon henkilöstöä on mukana kouluttamassa Helsingin kaupungin opettajia kielitietoisuuden saloihin. Koulutus on osa HY+:n järjestämää kielitietoisuuskoulutusten sarjaa, ja se sopii erinomaisesti etenkin Vastaantulon tohtorikoulutettava Salla-Maaria Suuriniemen tutkimuksen teemoihin.

Viikko 17

Vastaantulon väki osallistuu viikonloppuna Dortmundin teknisen yliopiston järjestämään konferenssiin Mathematics teaching practices and design principles for fostering students’ languageS for learning mathematics. Luvassa on matematiikan oppimisen pohtimista monikielisyysnäkökulmasta, työpajamuotoista työskentelyä eurooppalaisten tutkijoiden ja opettajien kanssa sekä kiinnostavaa kokemuksen vaihtoa.

Viikko 16

Tämän viikon ohjelmassa on paitsi huhtikuun datasessio, myös ensi viikon konferenssiesitelmän valmistelu. Ensi viikolla hankkeen väkeä osallistuu Saksan Dortmundissa järjestettävään Mathematics teaching practices and design principles for fostering students’ languageS for learning mathematics -konferenssiin.

Viikko 15

Hankkeen johtaja Maria Ahlholm osallistuu tällä viikolla Ruotsissa Linnéuniversitetetin konferenssiin Translanguaging in the Individual, at School and in Society.

Viikko 14

Vastaantulon henkilöstö viilaa tällä viikolla Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehden artikkeleja julkaistavaan kuntoon, pohtii uusia blogitekstien aiheita ja tuottaa sisältöä hankkeen materiaalipankkiin.

Viikko 13

Lukupiirissä luetaan tiistaina 26.3. Inmaculada M. García-Sánchezin artikkeli Becoming Translators of Culture: Moroccan Immigrant Children's Experiences as Language Brokers. Materiaalipankin opetuslauluja nauhoitetaan jo studiossa, pysykäähän siis kuulolla!

Viikko 12

Kieliverkoston Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkojulkaisun seuraavassa numerossa tulee olemaan kaikkiaan kolme artikkelia Vastaantuloon liittyen. Tällä viikolla artikkelien ensimmäiset versiot lähtevät kommenttikierrokselle.  Opettajat ja tutkijat kokoontuvat keskiviikkona 20.3. pyöreän pöydän äärelle miettimään digitaitoja myöhään lukemaan ja kirjoittamaan oppivien opetuksessa. Tilaisuuden asiantuntijapuheenvuoron pitää Taina Tammelin-Laine Jyväskylän yliopistosta.

Viikko 11

Tällä viikolla polkaistaan käyntiin valmistavan opetuksen arviointikäytäntöihin keskittyvä projekti yhdessä S2-sivuainetta suorittavien opettajaopiskelijoiden kanssa. Tavoitteena on selvittää muutaman valmistavan ryhmän käytäntöjä alkukartoitusten ja nivelvaiheen arvioinnin suhteen. Perjantaina hankkeen alustavia tuloksia esitellään OPH:n järjestämässä maahanmuuttajaopetuksen koordinaattoreiden tilaisuudessa.

Viikko 10

Vastaantulon videoita kuvataan ja materiaalipankkia rakennetaan yhdessä graafikon kanssa.

Viikko 9

Lukupiiri kokoontuu tiistaina 26.2. keskustelemaan artikkelista Age and multilingualism, jonka ovat kirjoittaneet Carmen Muñoz ja David Singleton. Artikkeli on julkaistu vuonna 2018 Larissa Aroninin ja David Singletonin toimittamassa kirjassa Twelve lectures on multilingualism.

Viikko 8

Tällä viikolla kirjoitetaan käsikirjoituksia hankkeen videoihin. Niissä käsitellään valmistavaan opetukseen liittyviä aiheita, kuten kielitietoisuutta ja koulun monikielisiä käytänteitä.

Viikko 7

Helmikuun datasessiossa analysoidaan erään matematiikantunnin dynamiikkaa ja pohditaan eri kielten käyttöä luokassa. 14.2. pidetään hankkeen viimeinen työpaja Numeroita! - Matematiikan oppiminen kielen näkökulmasta.

Viikko 6

Tällä viikolla Vastaantulo osallistuu Ainedidaktiikan symposiumiin Helsingissä kahdella eri esitelmällä. Toisessa hahmotellaan, millainen koulutus ja pätevyysvaatimus peruskouluun valmistavaan opetukseen tarvittaisiin, toisessa esitellään matematiikan sanallisten tehtävien haasteita vastasaapuneen oppilaan näkökulmasta.

Viikko 5

Vastaantulo-tiimi kokoontuu suunnittelemaan työpajaa ja kevään maamerkkejä. Lukupiirissä tutustutaan viime vuosina julkaistuun, monikielisyyteen ja toisen kielen oppimiseen liittyvään kirjallisuuteen. Keskiviikkona hanke esittäytyy Helsingin valmistavan opetuksen kehittämispäivässä.

Viikko 4

Tällä viikolla keskitymme loppuvuodesta kerätyn aineiston haarukointiin ja uutuuskirjallisuuteen. Hahmottelemme myös hankkeen materiaalipakettia yhdessä graafikon ja muutaman opettajan kanssa.

Viikko 3

Vastaantulon viimeisten 9 kuukauden suunnittelu käy kuumana! Lukupiirien ja datasessioiden lisäksi luvassa on tietysti työpaja 14.2. sekä pyöreän pöydän palaveri  maaliskuussa. Elokuulle kaavailemme hankkeen päätöstilaisuutta, josta kerromme lisää kevään aikana, kun suunnitelmat täsmentyvät. Lisäksi vastaantulolaiset kertovat hankkeen tuloksista muutamassakin konferenssissa, seuraavaksi Ainedidaktiikan päivillä 8.2.

Viikko 2

Vastaantulo käynnistelee uutta (ja samalla viimeistä) toimintavuottaan. Kevään päivät ovat jo kalenterissa, tarkempaa tietoa löytyy täältä. Kevään fokuksessa on etenkin lukioon valmistava koulutus, joten tänä keväänä pureudutaan syvemmälle käsitteen oppimisen sekä kielitietoisen aineenopetuksen (ja ainetietoisen kielenopetuksen) maailmaan. Jatkamme edelleen myös yläasteen valmistavan opetuksen parissa. Kevään ohjelma täydentyy myöhemmin, luvassa ainakin yksi pyöreän pöydän palaveri, jossa käsitellään kielenoppimisen alkuvaihetta seuraavien vaiheiden kysymyksiä.